Ceea ce este oarecum surprinzător, este faptul că din totalul de amenzi doar 26% au fost achitate de către șoferii români. Dacă ar fi să facem o comparație cu alte țări europene, observâm că în Olanda, banii colectați din amenzile sunt în procent de 98%, și chiar și în Bulgaria procentul este aproape triplu, de 68% față de cel afișat de România.
Conform oficialilor de la Rutieră, cauza principală care reflectă această statistică este inexistența unei strategii concrete de colectare a amenzilor aplicate conducătorilor auto. Tocmai din acest motiv, oficialii cer modificarea Codului Rutier și pedepsirea șoferilor care nu își achită datoriile prin reținerea permisului de conducere.
„Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule va interveni în situaţia în care conducătorul de autovehicul nu face dovada achitării amenzii contravenţionale în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului-verbal“, se precizează în proiectul de act normativ postat şi pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
„Permisul nu va fi suspendat o zi, o lună, 60 de zile sau 90 de zile. Contravenientul va rămâne fără permis doar până când va face dovada că a achitat amenda restantă“, au explicat specialişti de la Rutieră.
Actualul Cod Rutier, ne spune că soferii amendați, pot să achite, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data primirii procesului-verbal de constatare a contravenţiei jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege
„În 15 zile trebuie să facă dovada achitării amenzii. În caz contrar, se trece la executarea silită de către Autoritatea Publică Locală, în contul cărora se varsă aceste amenzi“, susţin oficiali de la Rutieră.