Primăria Cluj-Napoca a demarat un amplu proces de reabilitare a centrului istoric al oraşului, marcând în acest început de an cel puţin două proiecte: revitalizarea Pieţei Mihai Viteazul, respectiv a străzii Kogălniceanu. Astăzi, în Sala de sticlă a Primăriei a avut loc o dezbatere publică la care au luat parte toţi deţinătorii de interese în jurul străzii Kogălniceanu, în vederea evidenţierii celor mai bune soluţii pentru reabilitarea acestui spaţiu.
“În colaborare cu Ordinul Arhitecţilor din România, filiala Transilvania, a avut loc în acest an un șir de dezbateri, în urma cărora s-a adunat experiză valoroasă. Se conturează câteva soluții pentru transformarea spaţiului într-unul pietonal, reconsiderarea unor locuri importante de pe strada Kogălniceanu, reamplasarea statuii Sfanta Maria în zonă şi un parking automat cu lift pe stradă sau în imediata apropiere, lângă cimitir”, a declarat edilul Emil Boc.
Atât dânsul, cât şi preşedintele OART, arhitectul Şerban Ţigănaş, au declarat că un concurs de soluţii poate fi demarat de municipalitate chiar în acest an
“Cred că sintetizând ceea ce se întâmplă, se discută destinul unei străzi importante din Cluj. Cel mai simplu este să nu faci nimic. Ceea ce este evident până acum, este că se dorește transformarea în bine a zonei. Acest lucru poate fi realizat doar prin echilibru în privința traficului, a modului în care funcționează acolo instituțiile, problema parcărilor, problema folosirii spațiului public, reabilitarea Pieței Universității transformată între timp într-o platformă de parcaj. Tema pentru acest concurs aparține tuturor deținătorilor de interese, iar aceasta trebuie să ofere rezultatul final”, a declarat Ţigănaş.
Arhitectul consideră că municipalitatea se află pe calea cea bună prin acest gen de proiecte, care leagă între ele mai multe centre majore de interes din oraş.
În cazul de faţă s-ar amenaja un spaţiu de promenadă extraordinar pornind din Piaţa Universităţii, pe str Kogălniceanu şi până la Bastionul Croitorilor, având în apropiere Opera Naţională şi Teatrul.
Preşedintele OART avertizează totuşi asupra faptului că municipalitatea nu poate să îşi permită să trateze simultan multe proiecte de acest gen, pentru a nu fi distrasă în mod ineficient atenţia autorităţilor în prea multe părţi.
Toţi cei prezenţi la dezbatere au agreat ideea amenajării unui spaţiu pietonal pe str Kogălniceanu şi reamenajarea Pieţei Universităţii, însă în privinţa interzicerii traficului în zonă şi a parkingului subteran, părerile au fost împărţite.
Preşedintele Asociaţiei Kelemen Lajos pentru Ocrotirea Monumentelor, profesorul dr Gáll György, a respins din start ideea construirii în zonă a unui parking subteran, menţionând că în apropiere se află vechile ziduri ale Cetății, iar construcţia ar putea dura până la cinci ani deoarece se găsesc multe vestigii acolo. Şi reprezentanţii societăţii civile s-au opus amenajării parcării subterane, motivând că este pusă în dezbatere o contradicţie: parking pentru o stradă pietonală.
Dacă directorul Bibliotecii Academiei Române a agreat în numele cercetătorilor ideea restricţionării traficului auto pe str Kogălniceanu, reprezentanţii Arhivelor Naționale au exprimat necesitatea permiterii accesului auto în zonă, având în vedere că Arhivele Naţionale înseamnă o unitate de control, care execută transporturi speciale şi asigură protecția în cadrul unor manifestații publice, prin cantonarea unor jandarmi.
Un punct asupra căruia s-a ajuns la un acord a fost reabilitarea faţadelor clădirilor istorice din zonă, utilarea viitoarei pietonale cu facilităţi de care să beneficieze toţi cetăţenii şi cel puţin limitarea condiţionată a accesului maşinilor.