400 de șomeri din Cluj și Sălaj au fost instruiți printr-un proiect european, pentru a-și găsi un loc de muncă

de admin

Compania RSC Consulting se află la finalul etapei de coordonare a unui proiect care a beneficiat de finanțare europeană, inițiat în parteneriat cu AJOFM Cluj, AJOFM Sălaj și Primăria Municipiului Gherla, pentru a ajuta 400 de șomeri de lungă durată, persoane aflate în căutarea unui loc de muncă și persoane inactive, să-și găsească un loc de muncă.

Proiectul “O șansă pentru viitorul tău” a început în luna noiembrie 2010, într-o perioadă marcată puternic de disponibilizări, chiar și din sistemul bugetar, iar dintre beneficiari, peste 275 sunt din județul Cluj, iar 175 din județul Sălaj.

Aceștia au fost îndrumați de specialiștii RSC Consulting pe parcursul a patru etape: consiliere vocațională, formare profesională/evaluare de competențe, consiliere profesională (proiectare CV, aplicare cu CV la posturi vacante – angajatori și site-uri specializate, interviuri de angajare ș.a.), respectiv medierea locurilor de muncă (informări depsre locurile de muncă vacante).

Noutatea proiectului constă în faptul că șomerii s-au specializat într-o ocupație compatibilă cu cea în care s-au format, beneficiind de câte două cursuri – unul de formare, și altul de perfecționare.

Specializările propuse de către RSC Consulting, în acord cu necesitățile existente pe piața muncii, indicate de către AJOFM, au fost următoarele: manager de proiect, inspector în domeniul securității și sănătății în muncă, expert accesare fonduri structurale și de coeziune europene, expert achiziții publice, director vânzări, asistent manager, lucrător comercial, lucrător social, broker asigurări, care au fost completate cu anumite cunoștințe (de comunicare, informatice, cu privire la munca în echipă) care să ofere un plus de valoare respectivelor specializări.

“Cei care au făcut parte din această școală au venit la cursuri în proporție de 99,9%, iar cursanții au venit cu plăcere. Faptul că am lucrat cu profesioniști a deschis și apetitul adulților față de cursuri. Am ales să lucrăm cu experți care dimineața muncesc în meseria pe care o predau, pentru că practica ne omoară pe piața muncii, teoria se învață la școală”, a declarat directorul RSC Consulting, Steluța Racolța.

Peste 30 de persoane care au absolvit aceste cursuri s-au angajat deja pe piața muncii.

“Satisfacția noastră ce mai mare e că multe dintre aceste persoane lucrează în specilizările în care s-au format pe parcursul acestui proiecct. Avem persoane care activează ca lucrători sociali după ce s-au format la noi ca lucrători sociali, manageri proiect care au decis să-și deschidă propria firmă pentru a activa ca antreprenori”, adaugă dânsa.

Potrivit directorului AJOFM Cluj, Daniel Don, se poate observa clar diferența de rezultate acolo unde Agenția a fost parteneră la implementarea unor proiecte similare, și unde Agenția nu a fost parteneră, având în vedere că grupul țintă l-au reprezentat șomerii.

“Agenția a făcut economii substanțiale prin demararea acestor parteneriate. Știm că pe Axa 5.1 sunt eligibile aceste activități, iar noi ne-am orientat ideile către servicii de modernizare a activității, efectuând parteneriate cu companii care derulau asemenea proiecte. Au venit spre noi după ce au scris proiecte mai mulți beneficiari, însă meseriile în care se oferea calificare se suprapuneau cu cele regăsite în alte proiecte similare. Sunt proiecte inițiate și de universități, însă acestea nu se ridică tot timpul la cele demarate de firme private deoarece aici există competiție, care la rândul ei generează dorința de perfecționare. Și universitățile au multe proiecte pe învățământ, chiar și pe Axa 5.1, însă meseriile în care ofereau specializare nu erau corelate cu piața muncii, și nu erau la fel de bune pentru că nu se bazau pe un beneficiu economic, nu căutau să se califice în oferirea de formare profesională; spre exemplu, formau maseuri, și nu reușeau să aibe un impact semnificativ pe piața muncii”, a spus Daniel Don.

Acesta consideră că pentru perioada programatică următoare, 2014-2020, dacă nu se aface o analiză comparativă între aceste proiecte, pentru evidențierea unor proceduri de bună-practică, vom avea aceleași erori la atragerea de fonduri europene și nu vom avea impactul dorit asupra pieței locurilor de muncă.

Printre dificultățile întâmpinate în faza de implementare a proiectului se numără perioadele lungi de așteptare a rambursărilor, unele chiar de 6 luni. Pentru acoperirea cheltuielilor generate de derularea proiectului, s-a recurs la accesarea a trei linii de credit.

Oportunități de finanțare pentru 2020

Steluța Racolța, care ocupă totodată funcția de președinte al Asociaţiei Patronală a Furnizorilor de Formare Profesională din România, a fost cooptată în grupul de lucru format la nivelul Ministerului Muncii, pentru a analiza şi a lua decizii cu privire la finanţarea şi direcţionarea fondurilor europene pe segmentul de formare profesională, pentru perioada 2014 – 2020.

“Analizăm oportunitățile de finanțare pentru 2020, iar eu voi suține că oamenii care fac parte din piața muncii, 5 milioane de persoane, care cotizează, au nevoie de formare profesională continuă, pentru a putea fi competenți și competitivi pe piața muncii, fiind supuse atenției chiar și competențe antreprenoriale”.

You may also like

Adblock Detected

Vă rugăm să ne susțineți prin dezactivarea extensiei AdBlocker pentru siteul nostru în browserul dumneavoastră.