Un studiu realizat de Euromonitor arată că vânzările online de alimente şi băuturi ar putea creşte cu 13% în 2014, la 27 milioane lei (6 milioane euro), acestea reprezentând 1,5% din totalul comerţului online cu plată prin card bancar. De obicei românii preferă să cumpere aceste produse din magazinele tradiţionale.
“Comerţul alimentar online este abia vizibil în România şi această situaţie nu este de aşteptat să se schimbe în mod semnificativ în timpul perioadei de prognoză (2013-2017). Vânzările online de alimente ale retailerilor se vor dezvolta lent în perioada analizată, având în vedere că majoritatea consumatorilor români preferă în general să-şi cumpere alimentele din magazinele tradiţionale”, estimează Euromonitor.
Totuşi vânzarea de produse non-alimentare pe internet, este de aşteptat să înregistreze o creştere constantă pe parcursul perioadei de prognoză, iar din categoriile care se aşteaptă să genereze avansuri puternice sunt : electronicele de larg consum şi jocurile video, electrocasnicele, îmbrăcămintea, cosmeticele şi hrana şi produsele pentru animalele de companie.
Cea mai mare pondere în comerţul online este deţinută de electronice şi jocuri video, potrivit aceleaşi surse, vânzările sunt estimate la 482,2 milioane lei în acest an, în creştere cu 12,6%. Această categorie este urmată de mobilier, decoraţiuni şi accesorii pentru casă, cu vânzări de 212 milioane lei, în creştere cu un procent de 15%. Vânzările unor produse au urcat şi mai mult, precum este cazul produselor media, cu vânzări de 202 milioane lei, în urcare cu 22,9%, iar hainele şi încălţămintele deţin vânzări online de 179,1 milioane lei, cu 10% mai m ult decât anul trecut.
Vânzările online de jucării sunt estimate să crească cu 23,3%, pâna la 64,3 milioane lei, electrocasnicele 53,9 milioane lei iar cosmeticele cu pâna la 34,1% deci 40,5 milioane lei. Produsele pentru bricolaj şi grădinărit vor avansa cu 23%, deci cu 38,1 milioane lei.
“Per total, comerţul cu amănuntul pe Internet în România va creşte cu un ritm constant de 10% în perioada 2013-2017. Rata de penetrare a conexiunilor de internet broadband în România continuă să crească, evoluţie care va susţine şi popularitatea comerţului online în perioada analizată. În plus, dezvoltarea retailului online se va baza pe nivelul ridicat de confort oferit consumatorilor tot mai ocupaţi din România”, menţionează Euromonitor.
Vânzările online totale din România, sunt estimate la 1,7 miliarde lei (386 milioane euro), anul acesta, cu 11,8% mai mari decât anul trecut, conform Euromonitor. Comerţul online este preferat de către tineri şi predomină în zonele urbane.
“Pentru moment, popularitatea comerţului online va rămâne mai puternică în zonele urbane, unde costurile de livrare a bunurilor cumpărate sunt mai mici decât pentru cei care locuiesc în zone rurale izolate. Potenţialul de creştere al comerţului online va rămâne puternic, odată cu extindertea internetului în bandă largă în zonele rurale. La sfârşitul lui 2012, doar aproximativ o treime din gospodăriile situate în mediul rural aveau acces la internet broadband”, precizează firma de studii de piaţă.
Interesant este faptul că cei mai mulţi retaileri de produse non-alimentare din România deţin şi un magazin online, ca o prelungire a activităţii tradiţionale. În topul primilor şase retaileri online la nivelul anului 2013, se află Emag (Dante International), urmat de cel.ro (Corsar Online SRL), Romtelecom, Altex Romania, Flanco International şi Domo Retail.
În acelaşi timp retaileri FMCG au început să-şi completeze operaţiunile cu cele online. Spre exemplu, Carrefour a fost printre primii mari retaileri care care şi-a lansat un hipermarket online, în iulie anul trecut, şi după numai şase luni de funcţionare a ajuns la limita maximă a capacităţii de livrare. Cora a deschis un hipermarket online, în decembrie 2013, prin care clienţii pot achiziţiona produsele online pe care le ridică ulterior din magazin sau sunt livrate la domiciliu. La sfârşitul anului trecut şi Mega Image, cea mai mare reţea de supermarketuri din România, a anunţat că va inaugura serviciul de livrări la domiciliu în primul trimestru al acestui an, iar cel mai recent anunţ a fost făcut de Selgros, care a intrat în comerţul online printr-un parteneriat cu platforma de servicii de aprovizionare online megamarket.ro.
“Nivelul general de încredere în rândul consumatorilor români în plăţile online este scăzut, dar, cu toate acestea, se aşteaptă o creştere a interesului consumatorilor pentru plăţile online”, arată Euromonitor.
SURSA: MEDIAFAX