ClujAzi

Fii informat!

Situaţia fondurilor europene, neclară, în cazul bugetului pentru 2014

impozit-forfetar

Ministerul Finanţelor a publicat ieri un proiect incomplet privind bugetul pe 2014, care nu ia în calcul şi fondurile europene.

Situaţia fondurilor europene reprezintă aparent, cea mai mare necunoscută din bugetul anului 2014, care a condus şi în acest an la o imposibilitate de a atrage bani de la Bruxelles, fapt care afectează direct bugetul şi economia şi forţează Finanţele să majoreze deficitul.

În primele trei trimestre ale anului ar fi trebuit să ajungă la bugetul general consolidat 9,5 miliarde lei, potrivit programării bugetare, nu s-a atras decât jumătate din această sumă, respectiv 5 miliarde lei. Tot ieri a fost anunţată majorarea deficitului bugetar, la 2,5 % din PIB şi a fost invocată necesitatea de a cheltui mai mulţi bani cu programele derulate din fonduri europene nerambursabile.

Potrivit proiectului publicat de Ministerul Finanţelor, bugetul pentru 2014 a fost fundamentat pe o creştere economică de 2,2%, iar deficitul bugetar a fost stabilit la 2,2% din PIB. Pentru acest an estimările indică un avans al economiei de 2-2,5%, susţinut în principal de cererea externă şi de producţia agricolă foarte bună. Anul viitor însă, se va miza pe cererea internă, anticipează FMI şi Comisia Europeană.

Soluţia guvernului pentru a compensa majorările de pensii şi salarii din 2014, a fost creşterea fiscalităţii, anul viitor.

Însă analiştii au avertizat că România rămâne într-un „cerc vicios“ cu o creştere economică slabă, care nu creează locuri de muncă şi venituri mai mari la buget, în condiţiile în care sunt introduse periodic taxe noi sau sunt majorate unele impozite existente, într-o economie care nu performează.

Salariul mediu brut, care stă la baza bugetului de asigurări sociale pentru anul viitor are o valoare de 2.298 de lei pe lună, cu o creştere de 3,3% faţă de nivelul pe care a fost fundamentat bugetul pentru 2013. Salariul mediu brut pentru primele opt luni ale anului 2013, s-a aflat sub nivelul bugetat.

Cheltuielile bugetare, care nu includ asistenţa financiară din partea UE, ar urma să ajungă la 216,4 miliarde lei, iar veniturile bugetare, tot fără fondurile europene, sunt estimate să ajungă la 201,9 miliarde lei.

Situaţia fondurilor europene este încă necunoscută. Cu toate acestea, bugetul este construit pe o creştere economică de 2,2% şi se prevede un deficit de 14,5 miliarde lei.

În absenţa datelor privind veniturile şi cheltuielile din fonduri europene, Guvernul a realizat ieri doar un nivel al cheltuielilor şi veniturilor din resurse interne.

Întrebarea fundamentală este dacă va merge în continuare pe o creştere în valoare nominală ca şi în anii anteriori, de 8-9% şi va ajunge iarăşi să rectifice negativ la jumătatea anului sau în toamnă veniturile şi cheltuielile pentru că nu va obţine această creştere.

La nivelul veniturilor totale probabil că ponderea în PIB nu va depăşi 33,5% din PIB, în condiţiile în care în 2012 veniturile au 33% din PIB, iar în 2011 32,7% din PIB.

Deasemenea, rămâne neclar de ce nu s-au putut ajusta cheltuielile la nivelul veniturilor obţinute fără noi taxe suplimentare, în condiţiile în care a fost nevoie de taxe în valoare de aproximativ 600 milioane euro.

Proiectul bugetului general consolidat pentru anul acesta, publicat de Ministerul Finanţelor, a fost construit pe un deficit de 2,2% din Produsul Intern Brut (PIB) şi o creştere economică de 2,2%, potrivit unui proiect publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Prin intermediul documentului se progonzează un deficit de 14 miliarde lei (3 mld. euro), din venituri de 202 miliarde lei (46 mld. euro) şi cheltuieli de 216 miliarde lei (49 mld. euro), sume care nu includ asistenţa financiară din partea Uniunii Europene sau a altor donatori.

În cazul veniturilor bugetului consolidat se estimează o creştere de până la 224 miliarde lei (50 mld. Euro) în 2014, parte din strategia fiscală 2013-2015, mizându-se pe un plus de 14 miliarde lei (3 mld. Euro) primite de la Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate. Cheltuielile totale se ridică la 236 miliarde lei, de la suma de 223 miliarde lei în acest an.

Bugetul de stat se bazează pe venituri de 101 miliarde lei şi cheltuieli de 119 miliarde lei, unde 40% reprezintă cheltuieli de personal.

Primăriile vor primi cu 5% mai mult

Guvernul va alimenta bugetele locale, din taxa pe valoare adăugată cu peste 15,3 mld. lei, în 2014, realizându-se o contribuţie în creştere cu 5% faţă de cea din 2013. Primăriile vor fi totodată obligate să acorde prioritate finanţării proiectelor UE şi nu vor primi fonduri pentru lucrări noi dacă nu au alocat bani proiectelor aflate deja în derulare.

„În anul 2014, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale vor finanţa cu prioritate acele lucrări de investiţii/activităţi noi sau în continuare, aferente proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile. Se interzice finanţarea lucrărilor de investiţii noi dacă nu sunt asigurate surse de finanţare a lucrărilor de investiţii/activităţi în continuare, astfel încât să se respecte graficele de execuţie/termenele de punere în funcţiune sau datele de finalizare a proiectelor aflate în implementare“, se arată în document.

Şi contribuţia la pensii va creşte la 4,5%. Bugetul asigurărilor sociale de stat a fost construit pe venituri de 51,8 mld. lei şi cheltuieli de 52 mld. lei, luând în calcul un salariu mediu brut de 2.298 lei anul viitor.

Tot în bugetul asigurărilor sociale se precizează că sistemul de pensii private obligatorii va primi o contribuţie de 4,5% din venitul brut al salariaţilor, ceea ce reprezintă o majorare cu jumătate de punct procentual de la nivelul contribuţiei pentru anul acesta.

Până în 2016, contribuţia ar trebui să ajungă la 6%, potrivit legislaţiei.

SURSA: ZIARUL FINANCIAR (ZF)