Miting: salariații Dacia cer creșterea competitivității industriei auto a României

de clujazi

dacia-og

Salariații de la Dacia Mioveni, care a fost preluată de Renault, au organizat un miting prin care surprinzător, nu au cerut creșterea salariilor ci creșterea competitivității industriei auto din România.

 

Între cinci și zece mii de salariați ai Dacia, s-au adunat în centrul orașului Mioveni alături de furnizori ai companiei Johnson Controls şi Leoni Wi­ring Sys­tem, pentru a cere demararea lucrărilor la autostrada Pitești-Sibiu, amânată de guvern după 2022. De asemenea aceștia au cerut un nou Cod al muncii care să reglementeze statutul angaja­ţilor cu contract pe o perioadă determinată, dar şi îmbună­tăţirea învăţă­mântului profesional şi industrial.

„Investitorii au venit în Ro­mâ­nia şi la Mioveni nu pentru zidurile uzinei Dacia, ci pentru forţa de muncă. Acum companiile îşi pierd interesul pen­tru că şcolile profesionale nu mai sunt ce au fost. Trebuie investit într-un program naţional pentru învăţământul profesional“, a spus Ion Iordache, viceliderul Sindicatului Dacia.

Atât președintele Băsescu cât și ambasadorul Franței au ridicat de mai multe ori problema autostrăzii Pitești-Sibiu, în contextul în care acum uzina Dacia de la Mioveni concurează ca pro­ducti­vitate cu cea din Tanger, Maroc. Acolo infrastructura este mai dez­­voltată, iar pentru a ajunge la re­ţeaua de autostrăzi vest-europene trebuie traversată strâm­toarea Gibraltar. Deși ministrul transporturilor Dan Șova a promis că lucrările la autostradă vor începe până la urmă, acest lucru se va întâmpla abia peste doi ani.

„De câţiva ani se conturează în Muntenia o zonă industrială cum este Bavaria în Germania (unde sunt uzine ale BMW, Audi şi Continental – n.red.). Avem Dacia la Mioveni, Ford la Craiova şi producători de componente la Ploieşti. Aceste companii au nevoie de un drum spre piaţa tradiţională a acestora – Europa de Vest. Momentan guvernul a anunţat doar autostrăzi spre zone unde există interese de partid. România are nevoie de o autostradă care să lege portul Constanţa, Piteştiul, Sibiul de graniţa de vest şi de Occident“, a subliniat Iordache.

Salariaţii de pe platforma industrială a Dacia văd autostrada ca o modalitate de a atrage noi clienţi pentru furnizori, iar reducerea costurilor ar însemna pentru ei salarii mai mari.

„Noi fabricam până de curând doar tobe de eşapament pentru Dacia. Acum nu mai suntem integraţi în uzină şi producem mai nou şi pentru Iveco. O autostradă spre Sibiu ar însemna eficienţă mai mare şi comenzi mai multe, adică salarii mai mari şi mai mulţi angajaţi. Oricine ar vrea să facă 4 ore până la graniţă, nu 8 sau 12 cum fac în prezent“, a spus un angajat al unui furnizor. Un alt salariat din cadrul uzinei Dacia spune că „reducerea costurilor va permite companiei să majoreze suplimentar salariile. Creşterile de anul trecut s-au simţit, dar au crescut între timp şi costurile. În cel mai bun caz putem spune că am rămas pe zero“.

Dan Șova a precizat că proiectul pentru autostradă nu are cum să se demareze mai repede deoarece 6 luni, va dura procesul de selectare a consultantului pentru studiul de fezabilitate, 12 luni realizarea acestuia şi alte 6 luni licitaţia şi atribuirea lucrărilor. În 2013, guvernul a lansat un plan mai complex al autostrăzilor prin care se angaja să construiască până în 2020 autostrăzi precum Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti, Bucureşti-Alexandria sau Buzău-Focşani.

De asemenea Sindicatul Dacia consideră că este necesară perfecţionarea învăţământu­lui profesional şi industrial, în contextul în care în prezent aproape toate companiile trebuie să investească singure în programe de training pentru angajaţi.

„Investitorii nu au venit la Dacia pentru zidurile uzinei, ci pentru forţa de muncă înalt calificată. Din acest motiv statul trebuie să lanseze un program naţional pentru învăţământul profesional. Investitorii îşi pierd interesul dacă nu găsesc aici angajaţi calificaţi“, a spus viceliderul sindicatului Dacia.

Salariații au protestat totodată pentru problema contractelor de muncă pe perioadă determinată. Aceştia doresc modificarea Codului muncii, iar salariaţii să beneficieze de contracte pe o perioadă nedeterminată.

„Tinerii nu mai au o perspectivă din moment ce sunt angajaţi doar pe câte trei sau şase luni şi sunt chiar unii salariaţi cu contracte prelungite din lună în lună. Legea actuală reduce drastic drepturile muncitorilor“, au precizat liderii de sindicat.

Fără contracte pe perioade determinate angajații sunt tratați precum colaboratori de către companii și nu beneficiază de primele şi beneficiile angajaţiilor permanent şi nici nu intră sub negocierile din contractul colectiv de muncă. Anul 2011 a adus mai multe schimbări legislative în favoarea angajatorului și nu a angajatului. Industria auto a României rulează anual un business de peste 12-13 miliarde de euro, iar numai uzina Dacia reprezintă 10% din exporturi şi aproape 3% din Produsul Intern Brut. Odată cu demararea producţiei la Craiova în 2012, şi Ford a reuşit în 2013 să urce pe locul trei în topul exportatorilor, după Dacia şi Rompetrol Rafinare, cu toate că americanii au produs mai puţin de 70.000 de maşini anul trecut, în timp ce Dacia a reuşit în 2013 o producţie record de peste 342.000 de maşini. Producţia celor două uzine au propulsat România pe locul opt în topul celor mai mari ţări producătoare de autoturisme, depăşind într-un singur an Italia şi Belgia.

SURSA: ZIARUL FINANCIAR (ZF)

 

You may also like

Adblock Detected

Vă rugăm să ne susțineți prin dezactivarea extensiei AdBlocker pentru siteul nostru în browserul dumneavoastră.