Ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu, a declarat că proiectul de reorganizare a sistemului are ca obiective accentuarea descentralizării şi controlul costurilor, ca parte a reformei în interesul cetăţeanului, economiile fiind estimate, pentru 2013, la 50 de milioane de euro. Nu economiile ar trebui să primeze atunci când este vorba despre sănătate – sănătatea nu are preț.
Revenind, domnul Eugen Nicolăescu a spus că este „preferabilă o reformă din mers, decât o nouă legislaţie, care să întârzie cu câţiva ani” schimbările necesare, precizând că măsurile propuse de Ministerul Sănătăţii (MS) sunt agreate şi susţinute de către Fondul Monetar Internaţional – adică de exact acele organisme burghezo-moșierești pe care Uniune Social Liberală le dezavuează cu fiecare prilej. Sper să nu avem parte din nou de un dublu limbaj, așa cum ne-au obișnuit liderii USL, dublu limbaj menit să acopere intrerese dubioase de grup.
Tocmai pentru a nu face o reformă din mers, încălcând regului și legi – obicei încetățenit în acțiunile Uniunii Social Liberale, este bines ă lămurim de la început, pentru o corectă și bună dezbatere publică, care sunt acestea ăn momentul de față.
Pornind de la premiza că atribuțiile Direcțiilor de Sănătate Publică reglementate de către Ministerul Sănătății sunt argumente și totodată motive pentru care aceste instituții asigură, conform legii, protejarea sănătăţii populaţiei, citez câteva din competențele și responsabilitățile majore ale acestora – asta pentru a putea să vadă și opinia publică cum în domeniu sănătății arma crimei a fost întotdeauna ascunsă la vedere:
DSP aplică politicile publice stabilite de Ministerul Sănătăţii. În nici un caz instituția nu poate modifica ceea ce a fost reglementat și dispus de către Ministerul Sănătăţii deşi, de-a lungul timpului au fost transmise la MS propuneri de îmbunătăţire a unor acte normative.
DSP respectă şi aplică Regulamentul de Organizare şi Funcţionare elaborat de către Ministerul Sănătății
Preventiv, în DSP îşi desfăşoară activitatea medici cu specialităţi preventive (igienă, epidemiologie, medicină de laborator, sănătate publică) şi alţi specialişti (biologi, biochimişti, fizicieni medicali) toţi asigurând servicii preventive în sănătate publică cu impact benefic asurpra populaţiei. Subliniem că specialităţile preventive sunt complementare celor clinice, cu activitate în/pentru colectivitate/comunitate, în timp ce specialităţile clinice, curative, se desfăşoară în unităţi sanitare în care se acordă servicii de îngrijire medicala a bolnavului.
Epidemiologic, asigură implementarea PN de vaccinare, intervenţia imediată în focare de boli transmisibile pentru limitarea transmiterii îmbolnăvirilor şi controlul focarului; colectare, analiză şi tranmiterea de date privind bolile infecţioase transmisibile, evaluarea condiţiilor de igienă din toate tipurile de unităţi medicale şi unităţi care prestează servicii conexe actului medical
Igienă: evaluarea factorilor de risc din comunităţi în domeniul radiaţii ionizante, aliment, muncă, şcoală, unităţi prestări servicii, mediu ambiant (apă, aer, sol)
Din punctul de vedere al contribuției la bugetul de stat, DSP poate fi asimilat unui contributor net la bugetul de stat deoarece asigură prestări de servicii către populaţie şi agenţii economici, prin serviciile laboratoarelor acreditate; realizarea de venituri propii care sunt trasferate la bugetul de stat. De asemenea, DSP se ocupă cu avizarea şi autorizarea pentru toate tipurile de unităţi economico-sociale (cu expertizare conform legislaţiei incidente), acordarea de consultanţă de specialitate pe domenii de activitate. În plus există atribuții și competențe ce rezidă din participarea reprezentanţilor DSP în comisii de specialitate permanente, cu rol decizional sau consultativ, ale altor instituţii: Agenţia de Protecţia Mediului, Apele Române, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, Comisii de Dialog Social din cadrul Instituţiei Prefectului, Consilii de Administraţie ale Spitalelor, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor, Inspectoratul şcolar judeţean etc.
Pentru acuratețea demonstrației, trebuie să menționez faptul că exemplul descentralizării activităţilor care au fost în atribuțiile DSP, a dus și la efecte paradoxale în cazul asistenților comunitari și a mediatorilor sanitari, situații în care există și acum neînțelegerea de către autorităţile administraţiei publice locale a conţinului activităţilor cu consecința îngreunării desfăşurării activităților acestora. Faptil că medicii şcolari sunt considerați și, în consecință sunt abordați de către autoritățile locale, ca fiind FUNCȚIONARI PUBLICI, duce la disfuncţionalităţi majore în aprovizionarea şi asigurarea cu materiale consumabile specifice activităţii lor.
Înțeleg faptul că domnul Eugen Nicolăescu este programat, dobadă stau declarațiile și faptele sale, să parcurgă niște pași în ceea ce domnia sa consideră că ar fi reforma în Sănătate, și anume: eliminarea completă a contribuției de 10,7% la sănătate; crearea unui pachet de asigurări medicale de bază atât pentru românii asigurați, cât și pentru cei neasigurați; crearea cadrului legal pentru apariția listelor de așteptare atunci când suma acoperită de stat pentru pachetul de baza va fi depășită; introducerea a ceea ce am putea denumi asigurare obligatory de sănătate pentru toți cei care obțin venituri în România, echivalentul unui RCA uman; premisele pentru apariția asiguratorilor medicali privați și centralizarea controlului sistemului la Ministerul Sănătății. Aș dori să atrag atenția asupra punctelor slabe care țin de aceste interese ale celor care se află în spatele domniei sale.
În primul rând, corectitudinea estimării prețului pachetului de bază depinde exclusiv de informațiile furnizate de către spitalele care vor furniza listele tarifelor. Nimeni nu garantează că spitalele nu vor încerca să-și supraevalueze nevoile pentru a contracara tendința statului de a subfinanța sistemul. Ori, estimarea corectă a acestui cost este foarte importantă întrucât ea va fi principiul formator al noului pachet de servicii medicale de bază pus de către stat la dispoziția românilor. Și cum va putea fi controlată/reglată/stopată creșterea prețurilor serviciilor medicale?
În ceea ce privește principiul delimitării unui pachet de servicii medicale de bază, ce anume se va întâmpla atunci când suma alocată de către Guvern pentru pachetul de bază va fi depășită? Bănuiesc că se vor forma liste de așteptare pentru pacienți. Orice intervenție care nu ar fi o urgență ar putea trena în aceste condiții și câteva luni, ceea c ear duce, în final, la anularea oricărei prevenții. În final, s-ar putea să ne trezim cu costuri suplimentare – buzunarul cui le va suporta, căci, indifferent dacă vorbim despre banii “statului” sau ai “privatului”, în final tot despre banii contribuabililor vom vorbi.
În cazul asigurării de sănătate obligatorii, dacă pragul de deductibilitate a asigurării suplimentare obligatorii nu va fi suficient de ridicat, o buna parte din povara finanțării serviciilor medicale gratuite pentru românii care nu sunt angajați: pensionari, copii, elevi sau studenți, va fi aruncată exclusiv în spatele românilor care muncesc. Care români, sunt din ce în ce mai puțini în țară.
Iar dacă vom ajunge din nou la centralizarea controlului în sistemul de sănătate, acesta va fi extrem de politizat.
De aceea revin și spun, nu numai interesul cetățeanului în Sănătate este să i se respecte sănătatea conform legii, ci și interesul celor care doresc să reformeze Sănătatea este să facă în așa fel încât să nu creeze premisele legale manifestării unor interese absconse de grup în detrimentul intereselor Rpmâniei.