Dispută între stat şi compania Ford în cadrul celui mai complex contract de privatizare din ultimii şapte ani

de clujazi

FORD1bd06_ford-0341

Compania Ford consideră că statul român are datorii, în pofida faptului că aceştia nu au respectat contractul de privatizare, pentru care ar fi fost amendaţi cu 14,25 mil.euro. O obligaţie a statului cu o valoare similară, 15 mil.euro, a fost de asemenea sesizată în cadrului celui mai complex contract de privatizare din ultimii şapte ani.

La data de 3 octombrie 2013 Guvernul a publicat în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă 90/2013 prin care se angajează să compenseze amenda de 14,25 mil. euro pe care Ford trebuia să o achite în urma nerespectării contractului de privatizare şi să achite către americani 15 mil. euro pentru despăgubirea în urma găsirii unei zone contaminate în cadrul platformei industriale a uzinei. În acelaşi timp Ford s-a angajat să decontamineze zona poluată.

„S-a găsit o soluţie în acest sens din ambele părţi şi am ajuns la un numitor comun. Terenul respectiv era poluat şi trebuia curăţat. Atunci când cumperi uzina nu poţi investiga fiecare metru pătrat din suprafaţa sa, mai ales când vorbeşti de terenuri în afara halelor de producţie. Acolo s-au depozitat maşini şi implicit zona a fost poluată cu diverse substanţe toxice cum ar fi uleiul de motor. În ceea ce priveşte evaluarea, aceasta a fost realizată de experţi internaţionali“, a declarat Zoltan Brassai, directorul general al Ford România, care face parte şi din boardul uzinei de la Craiova.

De obicei, terenurile contaminate apar în cazul platformelor industriale, precum cel de la Târgu Mureş, unde a fost necesară demararea unui proiect european de 31 mil.euro pentru decontaminarea unui teren de 30 hectare. Guvernul motivează plata din textul ordonanţei, prin faptul că Ford a întâmpinat probleme în derularea contractului de vânzare-cumpărare.

Datorită crizei economice, volumul de investiţii asumat şi implementat de către Ford Motor Company, nu a asigurat realizarea numărului de autovehicule asumat prin contract şi de aceea cumpărătorul are obligaţia de a-i plăti vânzătorului o penalitate. Statul a luat act că odată cu preluarea pachetului de acţiuni cumpărătorul a constatat, pe baza unui raport de evaluare a mediului întocmit, contaminarea pânzei freatice la fabrica de automobile preluată, a efectuat operaţiuni de investigare detaliată şi remediere a acesteia, în baza protocolului semnat în anul 2009 cu autorităţile de mediu competente.

Pentru costurile efectuate, cât şi pentru eventualele costuri suplimentare cumpărătorul a depus o cerere de despăgubire pentru pierderi de mediu, având ca obiect obligarea AAAS la plata unei sume de 15 mil. euro reprezentând despăgubiri la Curtea de Arbitraj Internaţională de pe lângă Camera Internaţională de Comerţ de la Paris. De asemenea s-au purtat discuţii despre rezolvarea pe cale amiabilă a pretenţiilor. A fost ulterior propusă o soluţie, potrivit ordonanţei, „în condiţiile în care AAAS are o situaţie economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor“.

Conform Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) „penalităţile în suma de 14,25 mil. euro, datorate ca urmare a nerespectării prevederilor clauzei 7.1.15 din contractul de privatizare încheiat la Automobile Craiova, actuala Ford România, au fost achitate integral“, a spus Nicuşor Laşcu, directorul AAAS.

Guvernul motivează această soluţie ,,luând în calcul interesul autorităţilor locale şi centrale de a crea un climat investiţional propice pentru investiţii în zona Craiovei şi de a încuraja investiţiile private pe termen lung în sectorul industriei auto“.

Aceasta este însă singura măsură concretă adoptată de Guvern pentru susţinerea uzinei Ford România. În 2007 şi 2008 guvernul de la acea vreme, condus de Călin Popescu-Tăriceanu, a promis companiei Ford, îmbunătăţirea infrastructurii, de la pod în faţa uzinei pentru facilitarea accesului camioanelor la o autostradă spre Piteşti.

Însă deocamdată primăria Craiovei a renunţat la pod în favoarea unui sens giratoriu, care însă nici acesta nu este finalizat, iar partea de sud a centurii oraşului nu este nici acum realizată, fiind sectorul pe care constructorii au asfaltat în jurul unui stâlp de electricitate. Autostrada Craiova-Piteşti este în continuare în stadiu de intenţie şi nu există un proiect concret pentru demararea lucrărilor.

SURSA: ZIARUL FINANCIAR

You may also like

Adblock Detected

Vă rugăm să ne susțineți prin dezactivarea extensiei AdBlocker pentru siteul nostru în browserul dumneavoastră.