Ministrul pentru proiecte mari de insfrastructură, Dan Șova, a anunțat, astăzi, la Cluj-Napoca, intenția Guvernului de a demara controale asupra modului în care au fost alocați până acum 1,4 miliarde de euro pentru Autostrada Transilvania, pentru doar 52 km de autostradă, în condițiile în care 2 miliarde de euro trebuia să coste întreaga autostradă.
“Autoritățile statului trebuie să-și facă treaba. După 30 aprilie, când se încheie contractul cu Bechtel, vom cere verificări din partea corpului de control al premierului. Vom sesiza instituțiile statului pentru a vedea cine sunt vinovații și de ce fapte se fac vinovați. Cu 1,4 miliarde de euro partea de la Turda la Borș trebuia să fie terminată. Domnul primar Boc a pledat tuturor cum e dânsul clujean și ardelean. Cu toate acestea, datoria de 50 milioane de euro, de când el era premier, am plătit-o noi, săptămâna trecută”, a declarat Dan Șova.
Autostrada nu va primi finanțare europeană pentru că nu este cuprinsă deloc în rețeaua de transport european (poate fi inclusă cel mai devreme în 2018) și nu poate fi suportată de către bugetul public, așa că se vor căuta niște investitori privați, fie și bănci, care să susțină autostrada. Șova a precizat că în total, CNADNR a moștenit datorii de 680 mil. de euro pe investiții de la guvernarea anterioară, bani pe care Guvernul Ponta i-a acoperit, însă această decizie va lăsa USL-ul descoperit pe zona Transilvania.
Investitorii privați își vor putea recupera banii din investiție printr-o taxă de autostradă mică pentru mașinile mici, proprietate personală, respectiv mai mare pentru TIR-uri.
Cel puțin trei investitori foarte mari sunt interesați să participe proiectul Autostrăzii Translvania, potrivit ministrului Șova. Pentru ca aceștia să poată accesa proiectul este necesară încetarea contractului cu Bechtel-ul, acțiune considerată drept o certitudine. “Rămâne de stabilit doar nivelul depăgubirilor. Nu se pune problema unor despăgubiri în valoare de peste 500 milioane de euro, așa cum anunțau unii susținători ai PDL. Suma pentru despăgubiri va fi surprinzător de mică”, a adăugat Dan Șova.
Acesta a mai menționat că la ora actuală toate exproprierile necesare pentru realizarea tronsonului de autostradă de la Turda la Borș au fost făcute.