Anul acesta principalele proiecte de investiții publice care vor primi bani de la stat sunt magistrala de metrou din Drumul Taberei, primul tronson al autostrăzii București-Ploiești și laserul de la Măgurele. Guvernul va aloca în total, în jur de 13,3 mld. lei pentru proiectele publice, conform promisiunilor lui Liviu Voinea.
Autoritățile au publicat o listă cu 20 de proiecte prioritare, alături de sumele de bani pe care acestea le-au primit în 2013 și banii care ar trebui investiți anul acesta. O reprioritizare a investițiilor publice care se va realiza la vară ar putea să modifice sumele indicate momentan.
Cea mai importantă investiție actuală din Capitală, magistrala 5 de metrou, ar trebui să primească cei mai mulţi bani de la buget, circa 436 mil. lei, în creştere cu 72% faţă de suma pe care a primit-o anul trecut.
De asemenea este vizată autostrada Bucureşti – Ploieşti, care va fi finanțată cel puțin pentru primii 6,5 kilometri. Anul acesta, „ciotul“ de 6,5 kilometri ar trebui să primească circa 280 mil. lei, urmând să fie finalizat până la sfârşitul anului acesta sau până în februarie-martie 2015, potrivit celor mai recente estimări ale lui Dan Şova, fost ministru al proiectelor de infrastructură şi actualmente ministrul transporturilor. Pe lista proiectelor de investiţii pentru care administraţia centrală vrea să aloce bani anul acesta se află şi două tronsoane din centura Capitalei, care ar urma să primească 200 mil. lei, după ce la fel în ultimii ani varianta de ocolire a Bucureştiului a primit mai puţini bani (în 2013 a primit 90,8 mil. lei).
Ieri, ministrul bugetului a prezentat lista celor mai mari proiecte de investiţii ale administraţiei centrale. Cele 20 de proiecte includ autostrăzi, căi ferate, diguri în porturi sau magistrale de metrou. Anul acesta proiectele ar trebui să primească un procent de aproape 40% din suma totală alocată de stat.
Nouă din cele 20 de proiecte se referă la construirea de autostrăzi, printre care Nădlac – Arad, Lugoj – Deva sau Sebeş – Turda, alocarea propusă pentru aceste nouă investiţii fiind de aproape 2,5 mld. lei (550 mil. euro), adică aproape 20% din întreaga sumă pe care statul o va aloca proiectelor de investiţii.
În iunie, anul acesta, lista investiţiilor publice prioritare va fi discutată de către Guvern, iar pe baza unor criterii se va realiza o selecție, după ce ministerele vor trimite în luna mai la Ministerul Finanţelor obiectivele de investiţii reprioritizate, potrivit lui Voinea.
„Motivul pentru prioritizarea proiectelor de investiţii publice este următorul: 25% din proiecte au 90% din bani, dar în următorii ani este nevoie de 70 mld. lei pentru a finaliza aceste proiecte. În câţi ani poate bugetul să pună 70 mld. lei? Ne putem permite să stăm nouă ani cu proiecte de infrastructură de transport? Nu ne putem permite. Şi atunci ce facem? În condiţiile veniturilor actuale trebuie să terminăm nişte proiecte“, a declarat ieri Voinea la şedinţa Comisiei de Dialog Social (CDS), organizată pentru dezbaterea proiectului de hotărâre de guvern pentru aprobarea normelor metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice.
Acesta a explicat că dacă bugetarea ar continua ca până acum şi anume toate proiectele să primească câte ceva, dar nu suficient să se termine, durata medie de finalizare a unui proiect este de nouă ani pentru un proiect deja început şi de 12 ani pentru un obiectiv nou.
„Prin prioritizarea investiţiilor, Finanţele intenţionează să reducă această perioadă la mai puţin de jumătate pentru proiectele importante. Prioritizăm proiectele şi apoi le introducem în anvelopa bugetară pe care o avem la dispoziţie, astfel încât primele 20 sau primele 30 sau 50 să primească toţi banii de care este nevoie ca să se termine. S-au terminat astea, la anul primesc următoarele şi tot aşa ca să punem o disciplină în banul public“, a explicat Voinea.
Bineînțeles, abia în viitor se va vedea dacă investițiile prioritizate vor fi duse la bun-sfârșit și mai ales care va fi impactul asupra economiei. . România a avut în ultimii zece ani cele mai mari cheltuieli cu investiţiile publice între ţările europene, atât ca pondere din PIB, cât şi ca procent din veniturile bugetare totale, însă rezultatele în termeni de îmbunătăţire a calităţii infrastructurii au fost modeste, iar în economie aceste cheltuieli s-au văzut prea puţin. Un indicator al faptului că banii sunt cheltuiți în mod ineficient este faptul că România continuă să aibă cea mai proastă infrastructură din Uniunea Europeană.
În 2014 ordonatorii principali de credite au 375 de proiecte de investiţii în derulare, în valoare de 8,2 mld. lei.
„Pentru 2014 avem investiţii publice în valoare de 13,3 mld. lei, dintre care primele 20 de proiecte înseamnă cinci miliarde de lei. Deci, cea mai mare parte se duce la proiectele mari. Deocamdată, noi am prioritizat în execuţie mai degrabă decât în programare, pentru că nu am avut mijloacele legale pentru a face această prioritizare în programare încă de la formarea legii bugetului. Acum creăm cadrul legal care în mod obiectiv să permită prioritizarea investiţiilor publice“, a mai spus Voinea.
Voinea a iniţiat un proiect de hotărâre în care sunt stabilite criterii pentru prioritizarea proiectelor de investiţii publice. În funcţie de un punctaj realizat pe bază de oportunitate, justificare economică şi socială, suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară şi performanţă în implementarea va fi realizată o listă cu cele mai importante obiective de investiţii
„Bugetul anul viitor şi rectificările bugetare de anul acesta nu pot fi făcute în absenţa acestei liste de proiecte prioritare. Acele proiecte care vor obţine punctajele maxime în urma aplicării criteriilor vor primi cei mai mulţi bani pentru a fi terminate investiţiile. Ne propunem să cheltuim mai eficient banul public şi să ducem investiţiile la bun sfârşit“.
SURSA: ZIARUL FINANCIAR