Mâine seara, Clujul este gazda unei premiere naţionale, interpretarea piesei “Frumoasa din pădurea adormită” pe o scenă de gheaţă, având ca proganişti patinatori artistici de top ai Rusiei.
Ansamblul de Stat al Baletului pe Gheaţă din Sankt Petersburg a dezvăluit astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, o parte din culisele evenimentului organizat de Diesel Events.
“Venim la Cluj-Napoca pentru al treilea an consecutiv. Este un oraș cald, primitor și ne bucurăm de fiecare dată să fim aici. Repertoriul nostru actual include cinci spectacole complete, sperăm să le prezentăm pe toate și aici”, a declarat Konstantin Rassadin, directorul artistic al ansamblului.
Evenimentul de mâine este cu atât mai special cu cât fiecare rol este interpretat de un actor unic, care dacă se îmbolnăveşte sau este accidentat, întregul spectacol este anulat.
“Este vorba de balet, necesită de o implicare foarte mare. De exemplu, pentru o scenă de dramă sunt căutaţi actorii de dramă, iar dacă un actor de dramă a fost pregătit şi nu poate să participe, se îmbolnăveşte, spectacolul se anulează. Fiecare actor este unic şi are destinaţia lui, cei care joacă roluri dramatice nu pot să joace alte roluri şi invers”, a explicat Rassadin.
Spectacolul pentru care pregătirile pot să dureze minim o lună, dar se poate ajunge şi la 9 luni, se va întinde pe parcursul a două ore, existând şi timp de o pauză pentru cei 40 de patinatori şi pentru spectatori.
Atât Roman Zarutckii, interpretul rolului masculin principal, prinţul Désiré, cât şi Marina Lekhmus, care va juca în rolul “Vrăjitoarea cea rea”, şi-au început mai întâi cariera în patinajul artistic, pentru ca la final să se reprofileze pe această formă de balet.
Pentru a face faţă acestei forme de artă, cei doi se antrenează zilnic timp de mai multe ore. Ambii sunt de acord că pentru a efectua tranziţia de la patinajul sportiv la baletul pe gheaţă a fost nevoie de multă muncă şi dezvoltarea caracterului actoricesc, “dar cu mult suflet am reuşit”, spune Roman.
Directorul artistic al ansamblului dezvăluie pentru cei care nu au mai luat parte la un asemenea spectacol, că mesajul piesei nu este exprima doar prin cuvinte, ci şi prin dansul de pe gheaţă. Dacă privim mai atent asupra graţiei, fiecare mişcare ne transmite povestea aşa cum a fost concepută.
Konstantin Rassadin a încercat să standardizeze mişcările artiştilor astfel încât aceştia să nu simtă diferenţa faţă de un patinoar la dimensiuni normale. Spaţiul teatral este mai limitat. Toate spectacolele ansamblului sunt pregătite pentru scenele din teatre. Oaspeţii noştri mai au şi spectacole susţinute în arene sportive, dar impactul asupra publicului este mai slab. “Circa 80% din frumuseţea spectacolului se pierde dacă este jucat pe o suprafaţă mare”, adaugă Rassadin.
Patronul clubului Diesel, Mircea Buteanu, “omul care aduce baletul pe gheaţă în România”, a menţionat că pentru amenajarea scenei au fost utilizate 2 tone de gheaţă. El a mărturisit că a fost impresionat în mod deosebit de profesionalismul invitaţilor din lumea artistică.
După un turneu de forţă prin oraşe din Austria şi Elveţia, iar acum la Cluj, pentru balerinii patinatori urmează interpretarea spectacolului la Bucureşti.