A trecut o jumătate de secol în care România a construit doar două treimi din autostrada de la vest la est

de clujazi

autostrada

În 1972 a fost finalizat primul tronson care va traversa ţara de la est la vest, pe ruta Bucureşti-Piteşti. Până în prezent România a construit 530 de kilometri din cei 850 de kilometri ai şoselei de mare viteză care va lega Nădlac de Constanţa. Ritmul de construcţie în cei peste 40 de ani, a fost de puţin sub 13 kilometri pe an.

Autostrada de la Nădlac la Constanţa, care tranzitează Sibiu şi Piteşti, este construită în proporţie de aproape două treimi în prezent, deci aproape 530 de kilometri din cei 850 de kilometri ai acestei şosele sunt deschişi circulaţiei, deşi au trecut 42 de ani de la deschiderea primului tronson.

Potrivit unor calcule ZF, costul total de construcţie al acestei autostrăzi este de circa 5,5 mld. euro, o sumă care include valoarea de execuţie a tronsoanelor de autostrăzi dar şi a centurilor principalelor oraşe tranzitate. În alte cuvinte, costul mediu de construcţie a acestei autostrăzi se ridică la 6,5 mil. Euro pe kilometru, dacă se ia în calcul un cost de 1,7 mld.euro pentru autostrada Sibiu-Piteşti, conform declaraţiilor ministrului pentru proiecte de infrastructură Dan Şova.

Primul tronson de autostradă a fost finalizat în perioada comunistă iar din acel moment timp de aproape 30 de ani, ,,bucăţica” Bucureşti-Piteşti, a fost singura autostradă din România. În anul 1987, un tronson de 18 kilometri pe ruta Feteşti-Cernavodă (de pe actuala Autostradă a Soarelui) a fost deschis circulaţiei, însă ulterior autostrăzile au intrat într-un con de umbră în România.

Abia în 2004 mai este deschis tronsonul Bucureşti-Fundulea-Drajna, iar în 2007 tronsonul Drajna-Feteşti. În totalitate, în doi ani de zile (2004, an în care România a aderat la NATO, şi 2007, an în care ţara a intrat în Uniunea Europeană), au fost finalizaţi alţi puţin peste 130 km din Autostrada Soarelui.

După anul 2007, când România a intrat în Uniunea Europeană şi în care nevoia unui coridor rutier de transport paneuropean a devenit foarte importantă, o autostradă de la vestul la estul ţării, pe ruta Nădlac-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa, a început să prindă contur. Bineînţeles, UE a finanţat construirea tronsoanelor de pe acest coridor rutier, denumit până recent Coridorul IV paneuropean şi cunoscut în prezent sub numele de Axa Prioritară 7.

Mai târziu, în 2012 a fost finalizată şi Autostrada Soarelui, de circa 200 de kilometri, la 25 de ani de când a fost deschis circulaţiei primul tronson din această şosea.

Chiar dacă în ultimii ani au fost finalizate mai multe tronsoane de autostradă, în centrul şi vestul ţării, multe din acestea sunt doar de câteva zeci de kilometri. Şoferii se află în situaţia în care intră de pe un drum naţional pe un tronson de autostradă de doar 20-30 de kilometri, după care iar sunt nevoiţi să intre pe drum naţional.

Deşi prioritară pentru România este construcţia unei autostrăzi de la est la vest prin Sibiu şi Piteşti, guvernul a propus anul trecut o altă variantă, i anume construcţia unei astfel de şosele de mare viteză ce ar urma să traverseze Sibiul şi Braşovul, în detrimentul unui traseu pe Sibiu-Piteşti.

Conform planurilor guvernului, o autostradă între vestul ţării, la Nădlac, şi estul ţării, la Constanţa, care va trece prin Sibiu şi Braşov, va fi terminată în 2018.

Spre deosebire de România, vecina ei Ungaria, se pregăteşte să finalizeze anul acesta o autostradă care să lege fără întreruperi frontiera ei de vest cu Austria de cea românească. În prezent ungurii mai au de construit doar un tronson de 23 km între localitatea Mako şi graniţa cu România.

Autostrada între graniţa austriacă şi cea românească a Ungariei va avea o lungime de 386 km, potrivit informaţiilor transmise de compania maghiară de dezvoltare a infrastructurii naţionale (Nemzeti Infrastruktura Fejleszto). „Potrivit înţelegerii dintre părţile ungară şi română, guvernul de la Bucureşti va realiza construcţia porţiunii de autostradă de la graniţa dintre cele două ţări. S-a discutat de asemenea ca cele două tronsoane de autostrăzi (Mako-Nădlac, respectiv Nădlac-Arad – n.red.) să fie deschise simultan“, a declarat pentru ZF Daniel Loppert, PR Manager al Nemzeti Infrastruktura Fejleszto. La finalul acestui an cei 39 de kilometri ai autostrăzii Nădlac-Arad vor fi gata, conform declaraţiilor lui Dan Şova.

SURSA: ZIARUL FINANCIAR (ZF)

You may also like

Adblock Detected

Vă rugăm să ne susțineți prin dezactivarea extensiei AdBlocker pentru siteul nostru în browserul dumneavoastră.